Mai sunt

Pana la Craciun

Divinitatea solara care a preluat numele si data de celebrare a Sfantului Ignatie Teofanul (20 decembrie) din Calendarul ortodox, este numita in Calendarul popular Ignat sau Ignatul Porcilor. Sacrificiul sangeros al porcului, substitut neolitic al spiritului graului, in ziua de Ignat, este o practica preistorica, care supravietuieste in tinuturi romanesti extracarpatice.

Credintele, obiceiurile si practicile magice referitoare la prevestirea mortii violente, prinderea si injunghierea victimei, semnele facute pe corp (pe frunte, pe ceafa, pe spate), jumulirea parului pentru bidinele si jupuirea soriciului pentru opinci, parlirea (incinerarea simbolica a cadavrului), ciopartirea corpului, grasimea folosita la farmece, cantece si prepararea leacurilor, alimente rituale preparate din diferite organe vitale ale animalului, formule magice sunt relicve ale sacrificiului, prin substitutie, ale unui mare zeu preistoric.

Intalnim o serie de obiceiuri si superstitii de Ignat, sarcbatoare care este cunoscuta si sub numele de Ignatul porcilor sau Craciunul tiganilor.
In ajunul Ignatului se fierbe grau, capul familiei il tamaiaza si il binecuvanteaza. Din grau mananca toti ai casei, iar ce ramane se da dimineata la pasari.
Aceasta sarbatoare are si semnificatii magice. Se spune ca in aceasta noapte porcul isi viseaza cutitul sau se viseaza la gat cu margele rosii.
In aceasta seara se ia un dovleac, i se taie coada si se pastreaza, se spune ca e bun pentru leac de bube dulci la copii.
Tot in aceasta noapte vrajitoarele umbla sa ia belsugul casei, de aceea se presara mei si sare imprejurul casei, al hambarelor si al curtii.
Se spune ca untura de la porcul negru e buna la vrajit, mai ales pentru sanatatea oilor.O bucata din untura de porc negru era dusa la biserica de Boboteaza, sa fie sfintita de preot. Apoi se ungeau cu ea cei care aveau dureri de picioare ori junghiuri. Tot cu untura de porc negru taiat la Ignat era uns trupul celui banuit ca ar putea ajunge strigoi.
In ziua de Ignat nu se lucreaza ci se taie porcul.La taiatul porcului sa nu fie de fata oameni milosi. Atunci porcul moare greu si carnea lui nu mai e buna.
Daca in inima porcului se gasea mult sange “inghetat”, era semn ca stapanul va avea noroc la bani. Cei care au ajutat la porc, primesc pomana porcului, de la care este nelipsita tuica fiarta. Sf. Ignat e zis si Craciunul tiganilor, ei fiind cei care taie porcii.
Intre Ignat si Craciun, femeile nu trebuie sa toarca , ele piseaza grau ca sa aiba pana la Craciun. Fac un fel de turte, numite “carpele Domnului Hristos”, pe care le mananca in Ajunul Craciunului cu miere si nuci.
Femeile insarcinate tineau sarbatoarea, sa nasca prunci intregi la trup si minte. Sangele porcilor negri, amestecat cu faina, de mananca, se insanatosesc bolnavii.Cine lucreaza in zia de Ignat, cade bolnav si “igneaza” – face convulsii – ca porcul cand este taiat.

0 comments:

Trimiteți un comentariu